5 NEJČASTĚJŠÍCH CHYB VE FIREMNÍ JAZYKOVÉ VÝUCE (HR FORUM 5/21)

Základním předpokladem pro efektivní firemní výuku je personalizace. Potíž často spočívá v plošně nastavených plánech, které z principu nemohou vyhovovat individuálním potřebám studentů. V James Cook Languages se vždy snažíme naformátovat jazykovou výuku tak, aby každý student dosáhl požadovaného pokroku. Na které oblasti si dát pozor?

Zásady efektivní jazykové výuky

Definice cílů výuky dle potřeb studenta

Krátkodobé studijní plány

Autentické výukové materiály

Pravidelná výuka bez přerušení

Individuální hodnocení

Cíl výuky

Stěžejním momentem na samém začátku výuky je stanovení jejích cílů. Každý student si od jazykových lekcí slibuje jiné výsledky. Někdo kurzy využívá jako benefit, jiný z profesních důvodů. Dlouhá doba plnění a obecné definice, které neodrážejí zájmy studenta, brzy vedou ke ztrátě motivace. Řešením je zacílení výuky podle individuálních potřeb. Kromě dlouhodobých cílů (např. posun studenta z úrovně B1 na B2) doporučujeme plánovat krátkodobé a splnitelné cíle – např. student zvládne odprezentovat výroční zprávu, dokáže reagovat na otázky z publika, umí vést meeting v cizím jazyce.

Výukové plány

Unifikované sylaby kurzů na dlouhé časové období jsou svazující a často nereálné. Není možné předepsat, co se má dít na každé lekci v průběhu dvou let, nepočítá se s dovolenou apod. Vhodným řešením je flexibilnější plánování obsahu kurzu (např. na bázi semestru). Student definuje své cíle ve spolupráci s lektorem, který je zapracuje do výukového plánu.

Výukové materiály

Mnohdy přichází ze strany společnosti rozhodnutí, že všichni zaměstnanci budou používat stejnou řadu učebnic. Zodpovědnost za výběr materiálů je lepší přenechat na studentovi a především na lektorovi, který je schopen sestavit ideální kombinaci různých zdrojů. Lektoři James Cook Languages do výuky zařazují autentické materiály nejen z kulturního prostředí vyučovaného jazyka, ale i z pracovního prostředí studenta, aby mohl znalosti snadno aplikovat do praxe.

Pravidelnost výuky

Přerušení lekcí přes léto, ke kterému přistupuje mnoho firem, má velmi špatný dopad na pokroky ve výuce, student rychle zapomíná, co se v hodinách naučil. Takový harmonogram je pro zaměstnavatele finančně nevýhodný. Neplatí pouze za hodiny, v nichž se
student rozvíjí, ale také min. 6 týdnů opakování. Jazyková výuka by měla probíhat kontinuálně bez letního přerušení. V průběhu je vhodné podporovat pravidelné konání lekcí a nahrazovat lekce zušené. Tuto oblast zajistí náš nově realizovaný projekt S∙E∙N neboli Systém Efektivních Náhrad. Díky propracované aplikaci student na pár kliknutí vyřídí náhradu zrušených lekcí se stávajícím lektorem nebo prostřednictvím zajímavých kurzů z Jazykového katalogu.

Hodnocení pokroku

Velmi často jsou všem zaměstnancům nastavena stejná hodnoticí kritéria. Testy mapují celkovou úroveň jazykových dovedností (tzv. placement test). V návaznosti na definování individuálních cílů je vhodné připravit takový systém hodnocení, který tyto cíle reflektuje. Namísto obecného placement testu, který nemusí zachytit pokroky, navrhujeme test na probranou látku. Kromě písemné formy je dobré prověřit i další dovednosti, na které se výuka v daném období zaměřovala (prezentace, psaní e‑mailu).

Článek najdete také v listopadovém vydání časopisu HR Forum.